Doradca Klienta
Życie zawodowe

Opiekun klienta – kto to? Czym zajmuje się opiekun klienta?

Praca Opiekuna Klienta to przyszłościowe zajęcie. Na to stanowisko poszukiwani są specjaliści zarówno przez małe firmy, jak i większe korporacje. Opiekun Klienta zajmuje się sprzedażą, ale także prowadzeniem relacji z już istniejącymi w bazie użytkownikami firmy. Jak dokładnie wygląda jego praca? I jak zdobyć taką posadę?

Opiekun Klienta – obowiązki

Oferty pracy, jakie możemy znaleźć na różnego rodzajach portalach to w dużej mierze stanowiska związane z obsługą klienta. Niemal każda firma pragnie przyjąć w swoje szeregi co najmniej kilku Opiekunów Klienta, którzy zapewnią dobrą jakość obsługi. Takie osoby zatrudniane są przez banki, magazyny, firmy informatyczne. Opiekun Klienta może pracować „na słuchawce”, a także w terenie, chodząc na różnego rodzaju spotkania z osobami, które już związały się z firmą. Opiekun Klienta bardzo często pozyskuje również nowych klientów. Taka praca to dobre rozwiązanie dla mam i kobiet planujących macierzyństwo, ponieważ nie jest związana z dużym stresem. Praca na stanowisku Opiekuna Klienta jest pełna wyzwań i oferuje wiele możliwości rozwoju. Jeśli szukasz pracy i lubisz kontakt z drugim człowiekiem, warto rozejrzeć się za taką posadą, oferty możesz sprawdzić na https://www.gowork.pl/praca/opiekun-klienta;stAplikując na stanowisko Opiekuna Klienta nie musisz mieć ukończonych specjalnych studiów, przydadzą Ci się jednak pewne umiejętności, o których więcej napiszemy poniżej.

Wśród głównych zadań na stanowisku Opiekuna Klienta wymienia się głównie:

• aktywne pozyskiwanie nowych klientów;
• promowanie usług firmy zarówno wśród nowych klientów, jak i już istniejących;
• dbanie o jakość obsługi i utrzymywanie oraz rozwijanie relacji z klientami;
• negocjacje odnośnie warunków handlowych;
• dokumentacja, czyli sporządzanie raportów i umów.

Opiekun Klienta a praca w sprzedaży – czym to się różni?

Bardzo często stanowisko Opiekuna Klienta kojarzone jest z działem sprzedaży. W istocie jednak zawód ten proponuje dużo więcej możliwości. Praca jako Opiekun Klienta to również obowiązki na tak zwanym Back Office, czyli związane z udzielaniem użytkownikom informacji, procesowaniem zwrotów, reklamacji, czy przedłużaniem umów. Innymi słowy, Opiekunem Klienta może być osoba, która dzieli swoje obowiązki między aktywną sprzedaż, doradztwo oraz przygotowywanie umów i innych dokumentów. Taka praca jest niewątpliwie dużo bardziej zróżnicowana, niż praca sprzedawcy. Niemniej Opiekun Klienta powinien również cechować się umiejętnością perswazji, asertywnością, oraz wrażliwością na potrzeby klienta.

Jakie kompetencje musisz mieć, by zostać Opiekunem Klienta?

Jeśli przejrzymy oferty pracy na stanowisko Opiekuna Klienta, wśród podstawowych wymogów znajdziemy na pewno kwestię minimum średniego wykształcenia. Ukończona uczelnia wyższa będzie niewątpliwym plusem, zwłaszcza jeśli będą to kierunki związane z zarządzaniem, czy ekonomią lub pokrewne firmie, do której aplikujemy (bankowość czy finanse, jeśli chcemy pracować na tym stanowisku w banku, czy logistyka jeśli planujemy karierę w firmie spedycyjnej). Nie jest to jednak warunek. W takiej pracy znacznie bardziej liczą się kompetencje, a wśród nich przeważają tak zwane umiejętności miękkie, jak zdolność uważnego słuchania i odpowiedniego operowania słowem z naciskiem na sensowność wypowiedzi. Opiekun Klienta powinien mieć przyjazne usposobienie, być pewny siebie i konkretny. Wymaga się również dobrej znajomości języka angielskiego i podstawowych umiejętności w zakresie obsługi komputera, takich jak MS Office.

Jakie są możliwości rozwoju dla Opiekuna Klienta?

Jeśli dopiero zaczynasz karierę na stanowisku Opiekuna Klienta, możesz się wiele nauczyć. Relacje z ludźmi to podstawa w każdej firmie, na nich też bazują w dużej mierze techniki marketingowe i ogólny wizerunek marki, na który przedsiębiorstwo pracuje niekiedy latami. To, w jaką stronę rozwiniesz się jako Opiekun Klienta, zależy w dużej mierze od firmy, w której pracujesz. Jeśli jest to sektor finansowy, być może odnajdziesz się w analizach finansowych. W dużych firmach z Opiekuna Klienta Indywidualnego możesz awansować na Specjalistę ds. Klienta Biznesowego. Otwarta stoi przed Tobą także dalsza ścieżka kariery w sprzedaży, marketingu, a nawet dziale HR. Jeśli dobrze odnajdujesz się w relacjach z ludźmi, praca jak Opiekun Klienta daje Ci wiele możliwości rozwoju w dowolnym kierunku.

Jeden Komentarz

  • kostek

    Praca w sektorze obsługi klienta jest bardzo słabo opłacana, jak weźmie się pod uwagę ile stresu i nerwów kosztuje obcowanie z (roszczeniowym) klientem przez cały dzień. Pracowałem tak i wytrzymałem tydzień…

Skomentuj kostek Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *