stanowisko pracy
Życie zawodowe

Metoda 5s – jak skutecznie organizować miejsce pracy w domu?

Na czym polega metoda 5S? W jaki sposób wdrożyć ją, by zadbać o stanowisko pracy u siebie w domu?

Czym jest metoda 5S?

Metoda 5S to ogół technik, mających na celu wdrożenie i utrzymanie wysokiej jakości organizacji środowiska pracy i doskonalenie kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa, stosując do tego celu pięć kroków. Oprócz usprawnienia procesów w firmie, 5s pozwala również na eliminację marnotrawstwa czasu podczas pracy w domu (www.cgrowth.pl). Warto więc zastosować tę metodę zwłaszcza teraz, gdy wielu pracowników musi pracować zdalnie.

Selekcja

Ze stanowiska pracy należy usunąć wszystko, co w danym momencie jest zbędne. W domu to jeszcze ważniejsze niż w pracy, ponieważ w domu panuje swobodniejszy nastrój i wokół może się walać sporo rzeczy codziennego użytku czy po prostu bibelotów, które nie mają nic wspólnego z naszą pracą i nie ułatwiają skupienia na zawodowych zadaniach. Oczywiście to całkiem naturalne, w końcu to miejsce naszego zamieszkania, więc otaczamy się rzeczami, dzięki którym czujemy, że jesteśmy u siebie. Ale na stanowisku pracy jest to niewskazane. Oczyśćmy więc biurko ze wszystkiego, co związane jest z innymi, pozazawodowymi sprawami.

Systematyka

Kiedy usunęliśmy już ze stanowiska pracy wszystkie przedmioty, które nie są nam potrzebne do jej wykonywania, musimy postanowić, co zrobić z tymi, które pozostały. Owszem, wszystkie są nam potrzebne do pracy, ale nie wszystkie w tym samym momencie i w taki sam sposób. Nie muszą więc wszystkie przez cały czas zawalać biurka, prawda?

Każdy z tych przedmiotów powinien mieć wyznaczone swoje miejsce, tak aby nie musiał przebywać stale na widoku, ale jednocześnie aby nie było problemu ze znalezieniem go, gdy zajdzie taka potrzeba. Trzeba opracować praktyczny sposób przechowywania, który pozwoli się w tym łatwo zorientować. Odpowiednie szafki czy szuflady można w razie konieczności zaopatrzyć w podpisy. Chodzi po prostu o to, żeby wszystko zawsze było pod ręką. Tracenie czasu na szukanie nie tylko wydłuża pracę, ale też ją dezorganizuje.

Sprzątanie

Stanowisko pracy trzeba utrzymać w czystości. Dlatego należy na bieżąco usuwać z niego zanieczyszczenia, zabrudzenia i po prostu śmieci, które czasem powstają w wyniku pracy. To też dobry moment, by skontrolować stan techniczny stanowiska, a więc na przykład jego wyposażenie. Jak często powinno się sprzątać stanowisko? To zależy – w przypadku każdego stanowiska mogą być inne potrzeby. Trzeba w oparciu o nie opracować harmonogram sprzątania.

Standaryzacja

Skoro wiemy, jakie powinny być nasze wytyczne, trzeba opracować standardy ich realizacji. Powinny one stać się regułami, których będziemy się trzymać. Należy pilnować, żeby z czasem nie uległy rozluźnieniu.

Samodyscyplina

Nawet z najlepiej opracowanych procedur nic nie wyjdzie, jeżeli nie będziemy ich przestrzegać. By cały plan przyniósł długotrwałe pozytywne skutki, trzeba postarać się, aby tak wypracowany tryb postępowania stał się naszym przyzwyczajeniem. W firmach najlepszym na to sposobem jest przeprowadzanie audytów, ale w pracy w domu oczywiście nie ma takiej możliwości. Wdrożenie tego u siebie na własną rękę wymaga samozaparcia.

2 komentarze

  • Waleriana

    Nie słyszałam nigdy o metodzie 5S. W każdym razie – uskuteczniam ją. Lubię porządek, plan i rutynę. Mam nadzieję, że i inni zaczną się do tego stosować u mnie w domu.

Skomentuj Waleriana Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *